Page 51 - e - dergi düzeltildi
P. 51

Böylelikle  çocuk  oyunda  kendini  tanır,  kontrol  etmeyi  öğrenir

            ve problem durumlarıyla nasıl baş edeceği konusunda öngörüler
            geliştirmiş olur.

                    Çocuk  oyunlarının  faydalarını  ele  aldıktan  sonra  oyunlar-
            la  ilgili  daha  ileri  bir  bakış  açısı  geliştirecek  olursak,  oyunların

            kimi zaman bir yarışmanın temel yapı taşı, kimi zaman bir güç
            gösterisi  aracı,  kimi  zaman  eğlence  dolu  anların  vazgeçilmezi

            olduğunu belirtebiliriz. Bunun yanında oyunlar her zaman zihin-
            lerdeki düşünce yapılarını değiştirebilecek güce sahiptir. Oyunlar

            bireyi  olduğundan  daha  üretken,  daha  yenilikçi  yapabilirler.  Bi-
            linmeyeni  keşfetme  isteği  ve  cesareti  verebilir,  dünyayı  daha  iyi

            anlamlandırmaya yardımcı olabilirler. İnsanoğluna keyifli zaman
            geçirmenin nasıl bir şey olduğunu hatırlatabilirler. Oyunlar hemen

            tüm eğitim programlarının hedefi olan “yaratıcı düşünme, problem
            çözme, analitik düşünme, yorumlama, iletişim” gibi evrensel ve bi-

            reyin hayatını doğrudan etkileyecek becerilerin kazanılmasında et-
            kili olmaktadır.

                    Tüm bu etkilerini dikkate aldığımızda aklımıza şu sorular
            gelmektedir:  “Oyunlar  sadece  çocuklar  için  mi?  Yetişkinler  bu

            becerilere sahip olduğu için mi oyun oynamıyor?” Cevabı B. SHAW’
            dan alalım: “Yaşlandığımız için oyun oynamayı bırakmayız, oyun

            oynamayı  bıraktığımız  için  yaşlanırız.”  Evet  çocuklara  oyun
            oynayacağı  ortamlar  sağlayalım,  onların  oyunlarını  destekleye-

            lim. Ancak biz de oynayalım, oynayalım ki çocuk yanımız, öğrenen
            yanımız, umut eden yanımız hep diri kalsın.

                                                                          Emrah GÖNEN

                                                                  İl Millî Eğitim Müdürlüğü

            Kaynaklar:                                                            ARGE

            Jones, M. (Çev: Çayırı Ayda), Çocuk ve Oyun, 1. Basım, Kaknüs Yayınları,
            2000, İstanbul.
            Koçyiğit, S., Tuğluk, M.N., Kök, M., Çocuğun Gelişiminde Eğitsel Bir Et-

            kinlik Olarak Oyun, KKEF Dergisi,Sayı:16(324-342), 2007, Erzurum
            Özdoğan, B.,Çocuk ve Oyun, Anı Yayıncılık, 2000, Ankara.

            Sevinç, M., Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitiminde Oyun, 1. Basım, Morpa
            Kültür Yayınları, 2004, İstanbul
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55