Page 51 - e - dergi düzeltildi
P. 51
Böylelikle çocuk oyunda kendini tanır, kontrol etmeyi öğrenir
ve problem durumlarıyla nasıl baş edeceği konusunda öngörüler
geliştirmiş olur.
Çocuk oyunlarının faydalarını ele aldıktan sonra oyunlar-
la ilgili daha ileri bir bakış açısı geliştirecek olursak, oyunların
kimi zaman bir yarışmanın temel yapı taşı, kimi zaman bir güç
gösterisi aracı, kimi zaman eğlence dolu anların vazgeçilmezi
olduğunu belirtebiliriz. Bunun yanında oyunlar her zaman zihin-
lerdeki düşünce yapılarını değiştirebilecek güce sahiptir. Oyunlar
bireyi olduğundan daha üretken, daha yenilikçi yapabilirler. Bi-
linmeyeni keşfetme isteği ve cesareti verebilir, dünyayı daha iyi
anlamlandırmaya yardımcı olabilirler. İnsanoğluna keyifli zaman
geçirmenin nasıl bir şey olduğunu hatırlatabilirler. Oyunlar hemen
tüm eğitim programlarının hedefi olan “yaratıcı düşünme, problem
çözme, analitik düşünme, yorumlama, iletişim” gibi evrensel ve bi-
reyin hayatını doğrudan etkileyecek becerilerin kazanılmasında et-
kili olmaktadır.
Tüm bu etkilerini dikkate aldığımızda aklımıza şu sorular
gelmektedir: “Oyunlar sadece çocuklar için mi? Yetişkinler bu
becerilere sahip olduğu için mi oyun oynamıyor?” Cevabı B. SHAW’
dan alalım: “Yaşlandığımız için oyun oynamayı bırakmayız, oyun
oynamayı bıraktığımız için yaşlanırız.” Evet çocuklara oyun
oynayacağı ortamlar sağlayalım, onların oyunlarını destekleye-
lim. Ancak biz de oynayalım, oynayalım ki çocuk yanımız, öğrenen
yanımız, umut eden yanımız hep diri kalsın.
Emrah GÖNEN
İl Millî Eğitim Müdürlüğü
Kaynaklar: ARGE
Jones, M. (Çev: Çayırı Ayda), Çocuk ve Oyun, 1. Basım, Kaknüs Yayınları,
2000, İstanbul.
Koçyiğit, S., Tuğluk, M.N., Kök, M., Çocuğun Gelişiminde Eğitsel Bir Et-
kinlik Olarak Oyun, KKEF Dergisi,Sayı:16(324-342), 2007, Erzurum
Özdoğan, B.,Çocuk ve Oyun, Anı Yayıncılık, 2000, Ankara.
Sevinç, M., Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitiminde Oyun, 1. Basım, Morpa
Kültür Yayınları, 2004, İstanbul