Page 50 - e - dergi düzeltildi
P. 50
Comenius, oyunun çocuğun gelişiminde çok önemli bir
öğrenme aracı olduğunu savunmuştur. Oyunun insanın özgür
olma, hareket etme, arkadaşlık kurma, rekabet etme ve değişiklik
isteğiyle ilişkili olduğunu ancak disiplin ve düzen kazanmadaki
rolünün de vazgeçilmez olduğunu belirtmiştir. Ona göre çocuğun
kişilik gelişimi ve ahlaki değerleri kazanmasında oyun oldukça et-
kilidir. Froebel’e göre oyun çocuğun kendini içten ve gerçekçi bir
şekilde ifa-de etmesinin en iyi yoludur. Çocuk oyun ortamında hem
eğlenir hem de öğrenir.
Froebel, çocuğun tüm gelişim alanlarını etkileyen oyunun, aynı
zamanda çocuğun iç dünyasını yansıtan bir ayna ve yetişkinlerle
iletişim kurma aracı olduğunu söylemek-tedir. Montessori’ye göre,
çocuğun işi oyun oynamaktır. Oyunda arkadaş seçimi ve oyun
seçimi hususunda karar çocuklara bırakılmalıdır.
Montessori, yetişkinin çocukla birlikte oyun oynaması gereği
üzeride durmuştur. Eğitim materyalleriyle çocukların öğrenmesine
yönelik oyunların oynanması gerektiğini belirtmiştir. Ona göre
gerçek yaşam materyalleri de çocuklar için bir oyun aracı olarak
kullanılmalıdır.
Oyun çocuğun fiziksel, zihinsel, dil, psikomotor, duygusal ve
sosyal gelişim alanlarını etkilemektedir. Oyun çocuğa araştırma,
gözlem yapma, keşfetme, yeni bece-riler geliştirme, kaygıyla baş
etme ve sınırsız deneme yapma fırsatı verir. Çocuk oyun oynarken
paylaşmayı, yardımlaşmayı, işbirliği yapmayı, sabrı, kural-
lara uymayı, kendi hakkını korumayı öğrenmeyi, başkalarının
hakkına saygı duymayı öğrenir. Daha öz bir ifadeyle oyun hayatın
provasıdır. Oyunlardaki duygusal paylaşımlar toplumun gelecek-
teki ruh sağlığı açısından önemli bir yere sahiptir. Çünkü çocuk
oyunda, mutluluk, sevinç, acı, korku, kaygı, kin, nefret, sevgi, se-
vilmeme, bağımlılık, bağımsızlık, ayrılık gibi birçok duyguyu ve
bu duygularını nasıl ifade edeceğini öğrenir.