Page 50 - e - dergi düzeltildi
P. 50

Comenius,  oyunun  çocuğun  gelişiminde  çok  önemli  bir

            öğrenme  aracı  olduğunu  savunmuştur.  Oyunun  insanın  özgür

            olma, hareket etme, arkadaşlık kurma, rekabet etme ve değişiklik

            isteğiyle  ilişkili  olduğunu  ancak  disiplin  ve  düzen  kazanmadaki

            rolünün de vazgeçilmez olduğunu belirtmiştir. Ona göre çocuğun
            kişilik gelişimi ve ahlaki değerleri kazanmasında oyun oldukça et-

            kilidir. Froebel’e göre oyun çocuğun kendini içten ve gerçekçi bir

            şekilde ifa-de etmesinin en iyi yoludur. Çocuk oyun ortamında hem
            eğlenir hem de öğrenir.

                    Froebel, çocuğun tüm gelişim alanlarını etkileyen oyunun, aynı

            zamanda çocuğun iç dünyasını yansıtan bir ayna ve yetişkinlerle

            iletişim kurma aracı olduğunu söylemek-tedir. Montessori’ye göre,

            çocuğun  işi  oyun  oynamaktır.  Oyunda  arkadaş  seçimi  ve  oyun
            seçimi hususunda karar çocuklara bırakılmalıdır.

                    Montessori, yetişkinin çocukla birlikte oyun oynaması gereği

            üzeride durmuştur. Eğitim materyalleriyle çocukların öğrenmesine
            yönelik  oyunların  oynanması  gerektiğini  belirtmiştir.  Ona  göre

            gerçek yaşam materyalleri de çocuklar için bir oyun aracı olarak

            kullanılmalıdır.

                    Oyun çocuğun fiziksel, zihinsel, dil, psikomotor, duygusal ve

            sosyal gelişim alanlarını etkilemektedir. Oyun çocuğa araştırma,
            gözlem  yapma,  keşfetme,  yeni  bece-riler  geliştirme,  kaygıyla  baş

            etme ve sınırsız deneme yapma fırsatı verir. Çocuk oyun oynarken

            paylaşmayı,  yardımlaşmayı,  işbirliği  yapmayı,  sabrı,  kural-
            lara  uymayı,  kendi  hakkını  korumayı  öğrenmeyi,  başkalarının

            hakkına saygı duymayı öğrenir. Daha öz bir ifadeyle oyun hayatın

            provasıdır. Oyunlardaki duygusal paylaşımlar toplumun gelecek-

            teki ruh sağlığı açısından önemli bir yere sahiptir. Çünkü çocuk

            oyunda, mutluluk, sevinç, acı, korku, kaygı, kin, nefret, sevgi, se-
            vilmeme, bağımlılık, bağımsızlık, ayrılık gibi birçok duyguyu ve

            bu duygularını nasıl ifade edeceğini öğrenir.
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55